سرمایه گذاری با خرید طلا آب شده

نویسنده: هماتیت گلد
1403/01/16 12:59

سرمایه گذاری با خرید طلا آب شده

خرید و فروش طلا یکی از روش های سرمایه گذاری پرسود و محبوب به شمار می آید و به اشکال مختلفی امکان پذیر است. کسانی که قصد سرمایه گذاری طلا را دارند می توانند دارایی خود را به طلای بدون اجرت، سکه، شمش و طلا آب شده تبدیل نمایند. در هر شکل از سرمایه گذاری طلا، پس از گذشت مدتی سرمایه فرد چندین و چند برابر بیشتر خواهد شد. خرید طلا به دلیل رشد سرمایه اولیه و قدرت نقدشوندگی بالا یک راهکار مناسب برای حفظ ارزش دارایی در شرایط بحران های اقتصادی و دوران افزایش تورم است. این فلز ارزشمند از گذشته های دور تا کنون انتخاب بسیاری از سرمایه داران و مردم عادی برای سرمایه گذاری بوده است. پیدایش بازارهای مالی جدید همچون فارکس و ارز دیجیتال نتوانسته از محبوبیت این روش سرمایه گذاری بکاهد و همچنان بازار طلا و جواهر پررونق و مورد توجه است.

ارزش و قیمت طلای آب شده به شکل آن بستگی ندارد، بلکه قیمت بر اساس وزن و خلوص طلا محاسبه می گردد.

 

طلا آب شده یکی از روش های سرمایه گذاری در این بازار است که در سال های گذشته تنها به صورت تخصصی میان طلا فروشان و طلا سازان رواج داشت. امروزه این روش خرید طلا در بین افراد عادی نیز عمومیت پیدا کرده است و خرید و فروش طلا آب شده یک روش امن و سودآور برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

طلا آب شده چیست؟

طلا آب شده شکلی از طلا است که از ذوب و قالب گیری دوباره طلاهای متفرقه به دست می آید. طلاهای دست دوم، طلاهای شکسته و مستعمل پس از ذوب به اشکال و ابعاد مختلف در می آیند و در اصطلاح به آن ها طلای آب شده گفته می شود. در واقع، هدف از ذوب طلا به این روش برگرداندن آن به صورت خام به چرخه ساخت طلا است. طلا فروشان پس از خرید طلاهای کهنه و استفاده شده، آن ها را به مراکز ری گیری ارسال می کنند. در این مراکز ذوب و عیارسنجی طلا انجام می شود.

طلا فروشان پس از خرید مصنوعات طلای مستعمل، شکسته و دست دوم آن ها را برای ذوب و قالب گیری مجدد به مراکز و کارگاه های ذوب طلا ارسال می کنند.

 

طلا آب شده وزن و شکل های متفاوتی دارند، اما معمولاً به صورت مکعب و یا مفتول ساخته می شوند. در مراکز و کارگاه های ذوب طلا، مصنوعات دست دوم و شمش ها پس از ذوب در قالب هایی به شکل مفتول و یا مکعب مستطیل ریخته می شوند و به این اشکال در دسترس قرار می گیرند.

قالب گیری مجدد طلای آب شده

مزایای خرید طلا آب شده

یکی از مهم ترین دلایل روی آوردن به خرید طلا آب شده عدم پرداخت کارمزد، اجرت ساخت و مالیات است. در هنگام خرید انواع طلاهای زینتی به جز پرداخت قیمت خام طلا، هزینه اجرت ساخت و مالیات هم از مشتریان دریافت می گردد. در صورتی که برای طلای آب شده، فقط قیمت خام طلا پرداخته می شود و به همین دلیل خرید این شکل از طلا صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

طلا آب شده یک انتخاب مناسب برای سرمایه گذاری است و در مقایسه با انواع دیگر طلا قیمت پایین تری دارد. طلای آب شده به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت شکل دهی بالا همواره بازار پرسودی دارد و خرید و فروش آن آسان است. ارزش طلای آب شده مانند اشکال دیگر طلا با گذشت زمان بالا می رود و یک سرمایه گذاری بدون ریسک محسوب می شود. قیمت طلا آب شده در هنگام تورم افزایش پیدا می کند و از ارزش آن کاسته نخواهد شد.

طلای آب شده یک گزینه مناسب و اقتصادی برای سرمایه گذاری محسوب می شود؛ چرا که به بازارهای مالی و فعالیت های اقتصادی وابستگی ندارد.

 

نکات مهم در خرید طلا آب شده

در هنگام خرید طلا آب شده بهتر است به نکات زیر دقت نمایید:

  • بررسی مشخصات قالب طلا: قبل از خرید طلای آب شده، باید به مشخصاتی که بر روی قالب طلا نوشته شده، توجه کنید. هر کارگاه قالب خاص خود را دارد و اطلاعات مربوط به آن کارگاه بر روی قالب طلا ثبت خواهد شد. پس از ریختن طلای آب شده در قالب، نام کارگاه بر روی آن حک می‌ شود و این امر موجب افزایش اعتماد به فروشنده خواهد شد.
  • رنگ طلا: در هنگام خریداری طلای آب شده، ممکن است طلا رنگ زرد خالص نداشته باشد و رگه ها و نقاطی از رنگ ‌های سیاه، سبز یا مسی در آن دیده شود. این رنگ ‌ها به دلیل ترکیب فلزات دیگر با طلا هستند. توجه داشته باشید که قیمت طلا بر اساس وزن و عیار آن تعیین می ‌شود و رنگ تاثیری در قیمت ندارد.
  • عیار طلا: قبل از خرید طلا آب شده، عیار آن را بررسی کنید. برای تشخیص عیار، به کد ری‌ گیری که روی طلا حک می شود، دقت کنید.
  • وزن طلا: طلای آب شده در وزن ‌های مختلف قابل دسترس است. همچنین برای بالا بردن قدرت خرید با پول کم، بعضی از طلاهای آب شده وزن کمتری دارند.
  • خرید از مراکز و گالری های معتبر: بهتر است طلای آب شده را از مراکز معتبر و فروشگاه های تحت نظارت اتحادیه طلا و جواهر تهیه نمایید. این امر به دلیل پیچیدگی تشخیص عیار طلا توصیه می‌ شود و طلا فروشان معتبر بهترین گزینه برای خرید و فروش طلای آب شده هستند.

کلام آخر

از مهم ترین مزایای خرید طلا آب شده می توان حداقل ریسک نقدینگی، ماندگاری ارزش، مقابله با تورم، معاف از مالیات و عدم پرداخت اجرت ساخت را نام برد. این روش سرمایه گذاری به عنوان یک راهکار جذاب و مناسب برای حفظ ارزش سرمایه و افزایش دارایی ‌ها در دوره های پرتنش اقتصادی و نوسانات بازار بسیار مورد توجه است. به علاوه، با توجه به رشد روزافزون طلا و رونق این بازار، طلای آب شده به عنوان یک روش مطمئن و پربازده برای سرمایه گذاری محسوب می شود. این نوع طلا در مقایسه با طلاهای زینتی و سکه به صرفه تر است. در هنگام خرید هزینه های اضافی پرداخت نمی گردد و مانند سکه محدودیت در خرید وجود ندارد.

کلیدواژه ها :




ارسال نظرات





برای ثبت نظر می بایست وارد شوید


نظرات